Wybrane temtaty szkoleń dla organizacji, instytucji i grup zamkniętych (tryb in company)
Interwencja Kryzysowa - Podstawy Profesjonalnej Praktyki
- natura kryzysu – definicje, cechy charakterystyczne i dynamika
- funkcjonowanie w kryzysie – wpływ kryzysu na sferę emocjonalną, poznawczą, behawioralną
- mobilność – immobilność klienta a styl pomagania
- rodzaje kryzysów – stany transkryzysowe
- kryzys a zagrożenie suicydalne
- ocena – diagnoza w interwencji kryzysowej
- trójwymiarowy system oceny stanu klienta
- teorie i modele interwencji kryzysowej
- podstawowe umiejętności i narzędzia interwencyjne
- pierwszy kontakt z osobą w kryzysie
- budowanie i rozwijanie relacji z osobą w kryzysie
- zasady pracy z osobami w interwencji kryzysowej
- sześcioetapowy model interwencji kryzysowej – wstęp do rozwiązywania problemów klienta
- identyfikacja i stymulacja zasobów osobistych użytecznych w interwencji kryzysowej
Praca z Osobami Zagrożonymi Samobójstwem
- teorie zachowań suicydalnych,
- portret psychologiczny osoby zagrożonej samobójstwem,
- sposoby oceny zagrożeń,
- syndrom presuicydalny i czynniki podwyższonego ryzyka,
- podejścia terapeutyczne użyteczne w pracy z osobami zagrożonymi,
- podstawowe zasady pracy interwencyjnej z klientem suicydalnym,
- profilaktyka suicydalna.
Pomoc ofiarom katastrof i innych zdarzeń traumatycznych
- istota doświadczenia traumatycznego,
- psychologia ofiar wydarzeń losowych,
- metody szybkiej diagnozy głębokości uszkodzenia przez uraz (koncepcja Ryzyko – Zagrożenie)
- Zespół Stresu Pourazowego,
- sposoby identyfikacji zasobów radzenia sobie osób dotkniętych katastrofą
- integralny model radzenia sobie BASIC Ph (wg M. Lahada)
- indywidualna i grupowa interwencja kryzysowa wobec ofiar kataklizmów i katastrof,
- formy grupowej pomocy,
- zasady pomagania grupom i społecznościom,
- warunki efektywnego wykorzystania techniki grupowego odreagowania,
- proces debriefingu (CIPR a CISD)


Pomaganie osobom doświadczającym przemocy domowej
Cele szkolenia:
- pogłębienie rozeznania w problematyce
- podniesienie skuteczności w zakresie rozpoznawania zjawiska przemocy domowej
- poprawa zdolności do efektywnej, nie-wiktymizującej interwencji
- przygotowanie do podjęcia działań profilaktycznych
Program merytoryczny:
- specyfika doświadczenia kryzysu psychologicznego w sytuacji przemocy
- natura i geneza typów przemocy
- psychologia osób doznających przemocy
- mechanizmy podtrzymujące przemoc
- style komunikowania się i działania wobec osób w kryzysie przemocy
- sposoby rozpoznawania różnych rodzajów przemocy
- proces wiktymizacji w kryzysie długotrwałego doświadczania przemocy
- określanie poziomu bezpieczeństwa vs zagrożenia z uwzględnieniem typu sprawcy
- procedury interwencyjno kryzysowe adekwatne do sytuacji wywołujących kryzys przemocy
- działania interwencyjne użyteczne w pomaganiu ofiarom przemocy (z użyciem modelu BASICPh)
- praca w oparciu o identyfikację i wykorzystanie zasobów indywidualnych i grupowych (Perspektywa Silnych Stron)
Utraty - Pomoc w Przeżywaniu Żalu i Żałoby
a/ aspekty diagnostyczne:
– swoistość kryzysu utraty
– dynamika doświadczania żałoby
– fazowe ujęcia procesu żalu i żałoby po stracie
– dziecko w żałobie
– rodzaje utrat – różnicowanie przeżywania wg typów relacji
– patologizacja procesu żałoby – czynniki i rozpoznawanie
b/ aspekty interwencyjno – terapeutyczne:
– interwencja kryzysowa w żałobie – cele, procedury
– pomoc dziecku w przeżywaniu utraty
– współpraca z otoczeniem społecznym osoby w żałobie
– dyrektywy dla terapii klientów w patologicznym procesie żałoby
c/ aspekty relacyjne:
– problematyka relacji w pomaganiu osobom przeżywającym kryzys utraty
– traumatyczne przeniesienie i przeciwprzeniesienie
– ochrona interwenta przed doświadczaniem „wtórnej traumy”
Stres w Pomaganiu - Profilaktyka Wypalenia Zawodowego
- natura i dynamika stresu,
- wypalenie zawodowe osób pomagających,
- osobowość a stres i wypalenie,
- schematy myślenia o sobie sprzyjające wypaleniu,
- czynniki odporności na stres,
- sposoby kontroli stresu,
- metody zapobiegania wypaleniu zawodowemu,
- „terapia” wypalenia,
- instytucjonalne uwarunkowania efektywności pracowników,
- warunki osiągania satysfakcji w pracy.
Wypalenie zawodowe jest realnym zagrożeniem dotykającym osoby zajmujące się pomaganiem. Jest szczególnie niebezpieczne dla pracowników zaangażowanych, aktywnych, empatycznych – tych, których losy ich klientów nie są obojętne. Kryzys wypalenia zawodowego jest jednym z najpoważniejszych kryzysów psychologicznych destruujących całe życiowe funkcjonowanie osoby nim dotkniętej.
Grupa Interwencji Psychologicznej i Szkoleń ARCAN zaprasza na spotkanie poświecone nauce rozpoznawania, przeciwdziałania i „terapii” syndromu WZ.
Cele:
- Zapoznanie z podstawami psychologii wypalenia zawodowego
- Nabycie umiejętności rozpoznawania osobistych i zawodowych czynników obciążających
- Poznanie własnych schematów myślenia sprzyjających kryzysowi wypalenia zawodowego
- Rozpoznanie indywidualnych mechanizmów i sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- Przyswojenie sobie podstawowych sposobów kontroli stresu zawodowego i zapobiegania wypaleniu
Program szkolenia:
- Psychologia wypalenia zawodowego:
- natura i dynamika stresu w interwencji kryzysowej
- podstawowe koncepcje kryzysu wypalenia zawodowego
- podejścia do prewencji i interwencji w problemie wypalenia
- metody zapobiegania wypaleniu zawodowemu
- „terapia” wypalenia
- Trening antywypaleniowy:
- osobowość a stres i wypalenie zawodowe – rozpoznawanie własnej podatności
- schematy myślenia o sobie sprzyjające wypaleniu
- indywidualne mechanizmy i sposoby radzenia sobie w sytuacjach znacznych obciążeń
- czynniki odporności i sposoby kontroli stresu
- priorytety a efektywność działania w pomaganiu
- warunki osiągania satysfakcji w pracy
Możliwe są modyfikacje programów szkoleniowych dostosowujące je do indywidualnych potrzeb i oczekiwań naszych Klientów.
Warsztaty szkoleniowe przeznaczone są dla
- pracowników socjalnych, psychologów, socjologów, pedagogów, lekarzy, pielęgniarek itp. zatrudnionych w instytucjach pomocy społecznej, służby zdrowia, sądownictwie, oświacie oraz dla członków komisji rozwiązywania problemów alkoholowych,
- pracowników służb, których funkcjonowanie wymaga sprawnego działania w warunkach silnego stresu (np. wojsko, policja, straż pożarna, straż miejska, pracownicy ochrony itp.),
- pracowników firm, w których istnieje znacznie wyższe prawdopodobieństwo zaistnienia zdarzeń zagrażających zdrowiu i życiu (napady, porwania) i powodujących długotrwałe destrukcyjne skutki psychiczne (np. banki, stacje benzynowe, urzędy pocztowe itp.).
Uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie o podniesieniu kwalifikacji.
Szkolenia przygotowane dla grupy pracowników jednej lub kilku współpracujących organizacji lub instytucji przeprowadzane są w miejscu wskazanym przez zamawiających szkolenie. Zajęcia odbywają się w grupie 15 – 25 osobowej, prowadzone są przy użyciu nowoczesnych, aktywizujących metod edukacyjnych /m. in. ćwiczenia praktyczne, demonstracje/.
Szkolenia są realizowane w kilku wariantach:
- w formie jednorazowych 20 – 40 godzinnych warsztatów poświęconych jednemu tematowi,
- krótkich cyklów szkoleniowych /3 – 4 spotkania warsztatowe po 20 – 40 godzin. Obejmują one podstawowe tematy stanowiące rodzaj bazowego instrumentarium interwencyjnokryzysowego np. Interwencja Kryzysowa – Podstawy Profesjonalnej Praktyki, Praca z Osobami Zagrożonymi Samobójstwem, Przemoc Domowa/,
- około dwuletni cykl warsztatów /ok. 9 spotkań 40 godzinnych/ o charakterze studium obejmującego całość podstawowej problematyki interwencji kryzysowej.
Dla instytucji szkolących u nas swoich pracowników udzielamy również pomocy w zakresie:
- konsultowania projektów organizacji struktur interwencyjnych,
- doradztwa indywidualnego i grupowego dotyczącego praktyki interwencyjnej.